Pivovarské železniční vozy

Kryté vozy pro přepravu piva, jejichž bedněná skříň je izolována dřevěnými pilinami a chlazena ledem, jezdí na železnici téměř od jejího vzniku.  Jejich historie je dlouhá  a významná. Celokovové  chladicí vozy pro přepravu piva, které se začaly dodávat od roku 1963 tuto historii ukončují. Rostoucí spotřeba piva si již v počátcích železnic vynutila řešení otázky, jak ho přepravovat po železnici. Záhy se ukázalo, že obyčejné kryté vozy nejsou vhodné pro přepravu sudů s pivem, z důvodu kolísavé teploty ve voze. První chladící vůz dodaný pro naše pivovary byl vyroben ve smíchovské Ringhofferově továrně na vagóny v roce 1875. Jeho majitelem byl Akciový pivovar v Ostravě. Přibližně od roku 1889 se začal počet chladicích vozů rychle zvyšovat (až o 100 vozů ročně). Kromě smíchovské továrny se na dodávkách pro tuzemské, ale i zahraniční pivovary, podílely i vagónky ve Studénce či Brně-Králově poli.

V období okolo roku 1900 bylo v provozu na našem území kolem 800 vozů. Jejich výroba většinou probíhala v malých sériích. Lišily se různými detaily, především velikostí rozvoru. Počtem nejrozšířenějším, byly vozy s rozvorem 4 m. Statistika z roku 1929 uvádí, že z celkového počtu 581 pivovarů používalo pivovarské vozy cca 50 pivovarů. Pivovary tyto vozy vlastnily přímo či si je pronajaly od rakouské půjčovní společnosti ÖEV (Österreichische Eisenbahn Verkehrs Anstalt).

Poslední vozy pro dopravu piva byly vyrobeny v roce 1934 pro Staropramen. V období let 1960 až 1970 byly pivovarské vozy postupně vyřazovány z provozu a rušeny jako zastaralé.

Přehled pivovarů a jejich počty vozů:

Akciový pivovar v Aši  objednal v letech 1899 až 1906 od firmy Ringhoffer 6 vozů.

Brno

V době před první světovou válkou vlastnil brněnský akciový pivovar několik vozů. Po první světové válce měl pivovar ve vlastnictví již nové vozy v počtu asi 30ti kusů.  Po zrušení vlečky do pivovaru byly vozy dopravovány po síti pouličních drah, jak dokumentuje obrázek níže.  Roku 1936 byly vozy odprodány.


Moravia pivovar

České Budějovice

Zde vlastnily vozy dva pivovary – Akciový a Měšťanský. První z nich si v letech 1895 až 1914 opatřil více než 50 vozů. Druhý jmenovaný pivovar si  objednal první svoje vozy ještě o pět let dříve, avšak počtem nedosáhly ani poloviny  konkurenčního podniku. 

Český Dub

Pivovar v Českém Dubu  (tehdejší  fa. Konrad Blaschke) objednal roku 1900 od vagónky Ringhoffer dva vozy s brzdou.

Český Těšín

Tehdejšímu zámeckému pivovaru v Českém Těšíně dodala vagónka ve Studénce v roce 1908 jediný chladicí vůz.

 

Františkov u Zbiroha

Majiteli pivovaru Jos. Novákovi zapůjčila rakouská půjčovní společnost (ÖEV Anstalt) pro rozvoz piva dva vozy vyrobené roku 1892 firmou Ringhoffer.

Hanušovice

Hanušovický pivovar si svoje první čtyři vozy najal od téže půjčovní společnosti. Vozy byly vyrobeny v roce 1915 vagónkou Ringhoffer. V pozdějších letech si pivovar pořídil několik vozů do vlastnictví.

Hluboká n. Vltavou

Není známo kdy, a jakým způsobem si Schwarzenberská správa  v Hluboké n. Vltavou opatřila vozy pro přepravu piva. Dle dochovaných zpráv se jednalo jen o několik vozů nebo snad jen jediný.

Cheb

Tehdejší  První akciový pivovar v Chebu si objednal v letech 1894 až 1909 od fy. Ringhoffer celkem čtyři vozy.

Chomutov

Pivovar objednal v roce 1876 jednorázově šestnáct vozů. V pozdějších letech byly všechny vozy rozprodány.

Karlovy Vary

Tehdejší pivovar Antona Webera objednal v roce 1896 jediný vůz, který později přešel do majetku pivovaru MORAVIA Brno. 

Kladruby

Tehdejší Windischgrätzův zámecký pivovar v Kladrubech objednal od Ringhofferovy vagónky v roce 1905 jediný vůz.

Krušovice

Fürstenberský pivovar v Krušovicích objednal v roce 1894 dva vozy.

Křivoklát

Knížecí schwarzenberský pivovar v Křivoklátě objednal v r. 1898 jediný vůz.

Liberec

Liberecký pivovar svými pěti vozy z doby okolo roku 1900 se v tomto ohledu staví mezi nejvýznamnější.

Libočany

Pivovar v Libočanech byl jedním z prvních našich pivovarů, které si objednaly chladicí vozy pro přepravu piva (r. 1877). Do roku 1894 zvýšil stav vozů na 14 kusů.

Litoměřice

Bývalý Mašťanský pivovar v Litoměřicích (od r. 1907 nazývaný Elbschloss) objednal v letech 1892 až 1907 od vagónky Ringhoffer celkem 8 vozů, které byly v provozu ještě před druhou světovou válkou.

Litovel

Akciový pivovar v Litovli objednal od Ringhofferovy továrny po jednom voze v roce 1900 a 1903. Později si opatřil několik dalších vozů od jiných pivovarů, které bylo možno spatřit v provozu i v poválečném období.

Louny

Schwarzenberský pivovar v Lounech-Postoloprtech objednal v roce 1897 od vagónky Ringhoffer 3 vozy.

Olomouc

O tomto pivovaru jsou informace neúplné. Byl nalezen jeden zrušený vůz na přepravu masa, na kterém byly zbytky po nápisu daného pivovaru. Vůz byl v provozu ještě v roce 1961.

Opava

Opavský měšťanský pivovar objednal v letech 1894 až 1901 od Ringofferovy vagónky tři vozy.

Ostrava

Akciový pivovar v Moravské Ostravě byl na našem území prvním soukromým majitelem chladicího vozu pro přepravu piva, když si v roce 1875 objednal od fy Ringhoffer jeden vůz. Týž výrobce dodal do Ostravy ještě dva vozy. Jeden v roce 1894 firmě "Pivovar M. Strassmann", druhý v roce 1909 rakouské půjčovní společnosti ÖEV Anstalt pro Akciový pivovar (dříve M. Strassmann).

Plzeň

Během slavné historie vaření piva v Plzni se objevovala jména tří nějvětších pivovarů: Prazdroj, Gambrinus, Světovar. Během doby byly pivovary spojeny v jeden podnik Plzeňské pivovary.

Gambrinus. Tento pivovar,  který se původně nazýval První plzeňský akciový pivovar, objednal v době od roku 1891 do roku 1912 od vagónky Ringroffer téměř 90 vozů, mezi nimi i 3 vozy třínápravové. V době mezi světovými válkami již další vozy nebyly objednávány.

Prazdroj. Pivovar (původní název Měšťanský pivovar v Plzni) objednal od fy Ringroffer v letech 1889 až 1916 téměř 350 chladících vozů pro přepravu piva, z nichž většina byla zrušena v sedmdesátých letech dvacátého století. V tomto období se z důvodu velkého exportu plzeňského piva začalo využívat i  vozů pro přepravu masa bez reklamního označení. Rok 1963 je významný první dodávkou celokovových vozů. Je nutné také poznamenat, že pivovar vlastnil i jeden kotlový vůz pro přepravu piva.

Světovar. Objednávky 80 pivovarských vozů (dříve nesl název Společenský pivovar) spadají do období let 1896 až 1912. Vozy byly po druhé světové válce buď zrušeny nebo odprodány jiným pivovarům.

Praha

V historii chladících vozů pro pražské pivovary se nejprve objevuje jméno Basch (2 vozy rakouské půjčovny z r. 1892) a 1. měšťanský pivovar (2 vozy z r. 1912) než se dostaneme k názvu Akciový pivovar, dnes Staropramen. Tento pivovar objednal dva vozy v roce 1898 a 1910. Tyto vozy byly zrušeny před druhou světovou válkou a navázala na ně objednávka šesti nových vozů. V šedesátých letech 20. století pivovar používá k rozvozu piva i vozy na maso. V roce 1963 dastává první celokovové chladicí vozy.

 

Prostějov

Bývalý Akciový pivovar v Prostějově objednal v roce 1912 od fy Ringhoffer jediný vůz.

Protivín

Bývalý Knížecí schwarzenberský pivovar objednal v krátkém časovém období okolo roku 1900 celkem 14 vozů. Ještě po druhé světové válce bylo možno spatřit v jižních Čechách vozy se zelenou skříní a bílým nápisem PIVAVAR PROTIVÍN.

Přerov

Tehdejší akciový pivovar objednal v roce 1894 a 1896 po jednom voze. Další dodávky nejsou známy.

Rakovník

Jediný vůz z roku 1921 sloužil pro místní pivovar a sladovnu.

Starý Plzenec

Pivovar kdysi významný, dnes už zrušený. Jeho 14 vozů pocházelo z posledního desetiletí 19. století.

Stod

Akciový pivovar ve Stodě objednal roku 1897 dva vozy.

Strakonice

Pivovar ve Strakonicích užíval po druhé světové válce zeleného chladícího vozu s bílým nápisem STRAKONICKÉ PIVO.

Třeboň

Schwarzenberský pivovar v Třeboni objednal většinu ze svých patnácti vozů již v devadesátých letech 19. století. Exportoval hlavně do Rakouska. Za republiky jeho vývoz upadal a vozy byly postupně odprodány. 

Třinec

Jediná zpráva o chladicích vozech hovoří o objednávce jednoho vozu roku 1893 pro pivovar Fr. Klomínka.

Uherský Brod

Pivovar objednal roku 1928 jediný vůz od fy Ringhoffer.

Újezd-Touškov

Jediný vůz z roku 1893 pro fy Pfeifer.

Velké Březno

2 vozy z roku 1901 a 1902.

Velké Popovice

Místní pivovar patřil majiteli vagónky Fr. Ringhofferovi. Přesto se však nemohl chlubit větším počtem vozů. Měl pouze dva vozy chladicí a jeden krytý. 

Žatec

Tehdejší Měšťanský pivovar v Žatci objednal okolo roku 1900 osm vozů.

 

Čerpáno: 

Kniha Železniční modelářství IV. - Kotnauer, Maruna 1965
www.parostroj.net
Vlastní badatelská činnost :-)
Veškeré šíření obrazového materiálu podléhá autorskému zákonu!